Wiele lat temu, być może jako pierwszą markę, wybraliśmy British Juice Lubes, ponieważ uważamy, że mają najlepsze kosmetyki rowerowe na rynku i są fajne. Napiszmy krótko o tym, jak wybrać odpowiedni smar do łańcucha.
Smaru do łańcucha łatwo nie docenić. Wydaje się czynnością prymitywną - jest, ale to nie znaczy, że należy to robić głupio. Jak olej do maszyny do szycia, gdy łańcuch zaczyna piszczeć. Łańcuch to bardzo precyzyjny i obciążony element, któremu nie oszczędza się absolutnie niczego. Ani błota, ani kurzu, ani umiejętności kierowcy do prawidłowej zmiany biegów we właściwym czasie. Przerzucanie i obciążanie łańcucha w rowerze elektrycznym to rozdział sam w sobie. O ile łatwiej jest jechać pod górę i zmieniać biegi, ponieważ nogi "nie mają przyczepności", tym smutniejsza jest historia, którą łańcuch może opowiedzieć o rzeczywistości.
Jednocześnie najmniejsze, co można zrobić dla dłuższej żywotności i fajnej funkcjonalności, to jedna i jedyna rzecz, a jest ona w większości prosta - czyszczenie i smarowanie.
Przygotowanie
Przed każdym smarowaniem zdecydowanie zalecamy wyczyszczenie łańcucha, najlepiej poprzez jego "umycie". Na przykład użyj Juice Lubes Chain Cleaner - BOSS. Zużyjesz mniej produktu, będziesz bardziej przyjazny dla środowiska, a przede wszystkim nawet żona z obsesją na punkcie kurzu nie jest w stanie wyczyścić łańcucha taką szmatą. Włosie pralki dociera niemal wszędzie i dokładnie szoruje łańcuch. Aby czysty łańcuch nie kręcił się na niechlujnych zębatkach i kołach pasowych, należy używać szczotki do kół zębatych i szczotki do kaset pomiędzy zębatkami kaset. Zapewni to, że łańcuch jest czysty przed smarowaniem, a olej i brud nie tworzą pasty ściernej, która po cichu niszczy koła zębate. Następnie osusz łańcuch szmatką lub po prostu poczekaj, aż wyschnie.
Zanim przejdziemy do szczegółowej kategoryzacji produktów i środowisk, do których są przeznaczone, należy pamiętać o podstawowych podziałach.
Smary łańcuchowe to SOK ŁAŃCUCHOWY. SUCHY i MOKRY to podstawy, CERAMICZNY, VIKING i WOSK są bardziej zaawansowane. Każdy z nich ma inne właściwości. Najbardziej podstawowa lekcja brzmi: czy jest to normalna pora sucha, kiedy w lesie nie ma dużo błota? Użyj DRY. Czy jest to zwykle mokry, parny tydzień lub całkowicie apokaliptyczne warunki, w których nawet aplikacje pogodowe ulegają awarii? Użyj WET.
Jeśli chodzi o DRY (nowa formuła od 2020 roku) - chociaż kwestia suchego smarowania łańcucha wygląda na prostą, pozory mogą mylić. Kurz przykleja się do wszystkiego, tym lepiej na nasmarowanym łańcuchu, gdzie z powodzeniem tworzy pastę ścierną podczas jazdy. DRY jest, mówiąc najprościej, dwuskładnikowy. Jeden składnik to nośnik - transportuje on smar w głąb łańcucha, aby chronić i smarować tam, gdzie jest to potrzebne, i nie przywiera do powierzchni. Oparty na etanolu składnik "nośny" jest następnie odparowywany. Drugi składnik, który został przetransportowany do wnętrza łańcucha, jest smarem i wykonuje swoją pracę wewnątrz.
Z drugiej strony, gdy na zewnątrz jest tak paskudnie, że nie przegoniłoby to psa, leje deszcz, ale i tak cierpisz na dolegliwości związane z wyjściem na rower - nałóż trochę niebieskiego WET na suchy odtłuszczony łańcuch. Podobnie jak wszystkie inne smary JL, zawiera dodatki, które są odporne na ekstremalne ciśnienie, więc podczas jazdy na krawędzi smar pozostanie między pinami nawet pod takim ciśnieniem. Specjalnością WET są dodatki, które zawierają dodatki wodoodporne. NIE JEŹDZIĆ NA SUCHO! SUCHY KURZ SIĘ PRZYKLEJA.
A teraz opiszmy właściwości pozostałych JUICE LUBES.
Często chcemy utrzymać łańcuch nasmarowany imrvére. Czyli uniwersalny. Deszcz czy sucho, zawsze nasmarowany i długo nasmarowany. Taki właśnie jest niebiesko-żółty VIKING. Został on pierwotnie opracowany wspólnie z kolarzem szosowym Magnusem Backstedem na potrzeby nieprzewidywalnego i szczególnie długiego wyścigu Paryż-Roubaix. W celu opracowania smaru, który poradzi sobie ze zmienną pogodą i nadal będzie zmieniał biegi po siedmiu godzinach brutalnego stresu. Kiedy Viking został przetestowany przez Singletrack Magazine, nazwano go "świętym Graalem smarów". Opis Vikinga jest dłuższy niż jego żywotność na łańcuchu po nasmarowaniu. Został opracowany tak, aby działał zarówno na sucho, jak i na mokro, ale co ważniejsze, aby działał znacznie dłużej na łańcuchu niż konwencjonalne smary.
Smarowanie nie tylko wydłuża żywotność łańcucha i przekładni, ale także poprawia jakość zmiany biegów. Posiadanie nasmarowanego łańcucha, który również przesuwa się jak popping, jest świetne. Specjalnością JL jest smar CERAMIC. Gwarantuje on ostrą zmianę przełożeń i bardzo trwałą warstwę smaru na łańcuchu. Dodatek ceramiczny zachowuje się w taki sposób, że tworzy mikroskopijną warstwę na łańcuchu, teksturę, która znacznie zmniejsza kontakt metalu z metalem, a zatem zmienia biegi lepiej za każdym razem, nawet gdy w ogóle nie powinieneś zmieniać biegów, ale kiedy to robisz, przerzutka wydaje dźwięk skręcania paznokci. Bardzo półpopularną kwestią jest to, że łańcuch porusza się znacznie płynniej po zębatkach. Chain Juice Ceramic znacznie wydłuża również żywotność komponentów i chroni przed korozją. Najlepiej nadaje się do użytku od całkowicie suchej do lekko wilgotnej pogody. Wielu ouzkerów może napisać, że CERAMIC to błogosławieństwo dla szosowców, gravelowców i tym podobnych.
Chain Juice WAX (zmieniona formuła od 2021 roku) to sekret czystego, suchego, a jednocześnie doskonale nasmarowanego łańcucha. Delikatna zmiana przełożeń w każdych warunkach, z wyjątkiem tych najbardziej nieprzyjemnych. Najlepiej używać go z krótkim rękawem, w okularach przeciwsłonecznych i pod błękitnym niebem, ale nie zawiedzie, gdy szlak niespodziewanie zamieni się w papkę. Zapomnij o wszystkim, co wiesz o smarach woskowych, Juice Lubes Wax to zupełnie inna historia! Nakładanie wosku wymaga nieco więcej cierpliwości niż smarowanie zwykłym smarem, ale gdy wniknie głęboko w łańcuch, zapewni najbardziej płynne, najcichsze i najdłuższe smarowanie. Nie klei się, nie zanieczyszcza łańcucha, a wręcz przeciwnie - sprawia, że łańcuch jest super czysty i wytrzymuje w łańcuchu bardzo długo.